http://wszystkoobieganiu.com.pl

Mity o cholesterolu PDF Drukuj Email
poniedziałek, 27 sierpnia 2007 13:11

ZDROWIE Choć pewnie to stwierdzenie jest zaskoczeniem, cholesterol nie jest wrogiem. Organizm wręcz nie może się bez niego obyć - wchodzi bowiem w skład błon komórkowych, kwasów żółciowych, bierze udział w syntezie hormonów. By nigdy go nie zabrakło, jest produkowany przez wątrobę. Jeśli jednak dodatkowo jadasz produkty bogate w cholesterol, jego stężenie we krwi przekroczy normę. A to zagraża twojemu zdrowiu i uniemożliwia efektywny trening.

Dobry równoważy zły

Ważne jest nie tylko stężenie całkowitego cholesterolu, ale i jego dwóch frakcji: LDL i HDL. Ten pierwszy cholesterol, zwany złym, przenoszony jest wraz z krwią do komórek ciała. Pobierają one taką jego ilość, jakiej potrzebują do pracy (np. do produkcji hormonów), a reszta pozostaje w krwiobiegu i wbudowuje się w ściany tętnic. Zapobiega temu frakcja HDL. Usuwa ona zły cholesterol ze ścian tętnic i transportuje do wątroby, gdzie jest przetwarzany. Właśnie dlatego frakcję HDL nazywa się dobrym cholesterolem. Gdy jest go za mało, ryzyko miażdżycy rośnie.

Dieta musi być urozmaicona owocami

Korekty w jadłospisie

  • Jeśli chcesz zapobiec odkładaniu się cholesterolu na ścianach tętnic, a tym samym zmniejszyć ryzyko zawału czy udaru mózgu, dbaj o to, żeby w twoim jadłospisie dominowały warzywa, owoce, tłuszcze roślinne, produkty zbożowe - one w ogóle nie zawierają cholesterolu. Poza tym wiele z nich obfituje w błonnik, który pochłania nadmiar tej substancji, nie pozwalając jej przedostać się do krwiobiegu.
  • Zwiększ spożycie tłustych ryb morskich, olejów roślinnych, wysokogatunkowych miękkich margaryn. Zawierają bowiem nienasycone kwasy tłuszczowe, które redukują poziom cholesterolu, zapobiegają tworzeniu się skrzepów i złogów na ścianach naczyń krwionośnych.
  • Ogranicz produkty pochodzenia zwierzęcego - mięso, tłuste mleko i jego przetwory oraz jaja zawierają sporo cholesterolu.
  • Jadaj potrawy gotowane i pieczone. Podczas długotrwałego smażenia powstają szkodliwe dla zdrowia kwasy trans (zawierają je też tłuszcze zwierzęce i twarde margaryny), podnoszące poziom całkowitego cholesterolu i obniżające HDL.

Jedz na zdrowie

Naturalnymi składnikami olejów roślinnych są sterole roślinne. Blokują wchłanianie zarówno cholesterolu pochodzącego z pożywienia, jak i tego, który jest syntetyzowany przez wątrobę. Badania dowodzą, że w ciągu 3 tygodni obniżają poziom LDL o 10-15%. Taka redukcja poziomu cholesterolu we krwi u 40-latków zmniejsza ryzyko wystąpienia zawałów o 50%. W sterole roślinne wzbogacane są niektóre margaryny z nieutwardzanych olejów roślinnych. Smakuje jak masło, ale nie podwyższa poziomu cholesterolu.

Źródło: Naj nr 32-33/2007