http://wszystkoobieganiu.com.pl

Historyczny bieg PDF Drukuj Email
środa, 26 stycznia 2011 00:00

2500 lat minęło, jak jeden dzień! Czy wiesz, że w 490 r. p.n.e w starożytnej Grecji pod Maratonem odbyła się bitwa Greków z Persami i posłaniec przebiegł ponad 40 km, aby poinformować o niej władze Aten? Maraton to już ikona. Bieg maratoński jest już od ponad wieku dyscypliną olimpijską. Minęło tyle lat, a biegi maratońskie są coraz bardziej popularne, a możliwości dla biegaczy coraz większe.

Bieg maratoński bije rekordy popularności na całym świecie. Mimo, że dystans nie jest krótki, bo mierzy aż 42.195 km to maratończyków nie ubywa. Niektórzy nawet twierdzą, że nawet gdyby przedłużono dystans biegu do 50 km bez wahania wzięli by w nim udział. Światowa marka odzieży i akcesoriów sportowych ASICS z okazji okrągłych urodzin Maratonu przeprowadziła badanie ASICS Marathon Popularity Index©. Badanie to miało na celu sprawdzenie, które państwa prowadzą w rankingach pokonywania tego dystansu, jak przygotować się do przebiegnięcia maratonu oraz jaka jest główna idea uczestnictwa w biegu.

ASICS_2_1

Kraje śródziemnomorskie biją rekordy. To właśnie Hiszpania i Włochy zwyciężyły w badaniach ASICS Marathon Popularity Index. Ponad 30% hiszpańskich i włoskich biegaczy nie miało problemu z przebiegnięciem tak długiego dystansu. Brytyjczycy mimo, że dopingują hiszpańskim i włoskim maratończykom, sami w badaniu AMPI plasują się dopiero na przedostatnim miejscu. Ostatnie miejsce w indeksie ma Holandia, bo tylko 6% mieszkańców brało udział w Maratonie. Czyżby Holendrzy nie lubili biegać? Wyniki są niestety niedobre. Nawet jeśli Holenderzy biorą udział w Maratonie to tylko 1% z nich kończy swój bieg na mecie. A jak ten długi dystans pokonują faworyci – Hiszpanie? Wyniki też nie są w pełni zadawalające, mimo, że bieg rozpoczyna duża liczba uczestników, niestety natomiast kończy tylko 15%, przekraczając linię. Jednak nie tylko dotarcie do mety jest dla maratończyków ważne. Wiele osób uważa udział w Maratonie, jako zaszczyt kontynuacji tradycji historycznego biegu. Aż 27% osób decyduje się na przebiegnięcie tego dystansu tylko z tego względu. Co ciekawe taki argument przedstawia większa ilość mężczyzn, niż kobiet. Natomiast inni biegacze traktują maraton jako, sprawdzian dla swoich możliwości. Nawet wykonują specjalne rytuały przed tym wyjątkowym biegiem. Aż 60% uczestników deklaruje, że przed i po Maratonie wykonują rytualne czynności. Jedni rozmawiają o swojej formie z innymi uczestnikami, drudzy natomiast słuchają swojej ulubionej muzyki przed startem. Po ukończeniu biegu niektórzy dzwonią do najbliższych w celu poinformowania o swoim osiągnięciu, 72% uczestników wykonuje jeszcze specjalne ćwiczenia po dotarciu na metę. A jak Niemcy i Holendrzy świętują zakończenie Maratonu? Aż 15% z nich przyznaje się do picia piwa, jako sposobu na uczczenie sukcesu. Czym jeszcze kierują się biegacze, decydujący się na udział w Maratonie? Niektórzy uważają przekroczenie linii mety za niezwykłe dokonanie. Bezsprzecznie, aby przebiec taki dystans, muszą się przygotować. A jak to najlepiej zrobić?

Na metę poniosą Cię nogi, a raczej sportowe buty. Marka ASICS to czołowy producent obuwia specjalnie stworzonego do biegania. Maratończycy wybierają obuwie ASICS, ponieważ zapewnia ono wygodę, wsparcie i wysoką jakość. Jako trzecia marka na świecie pod względem sprzedaży obuwia sportowego, ASICS specjalizuje się w produkcji wysoce zaawansowanego technologicznie obuwia do biegania. Filozofia tej japońskiej marki związana jest z łacińską sentencją „Anima Sana in Corpore Sano“, która zresztą jest rozwinięciem nazwy firmy. Ta myśl przewodnia oznacza stwierdzenie „W zdrowym ciele, zdrowy duch”. Dla ASICS zawsze najważniejszy jest komfort biegaczy, a także ich zdrowie i wygoda. Niewątpliwie marka ASICS ma swój wkład w rozwój tradycji biegów maratońskich. ASICS jest partnerem prestiżowych, największych światowych wydarzeń sportowych, takich jak: Maratony w Nowym Jorku, Paryżu czy Tokio. Ta czołowa marka ma także patronaty nad dużymi imprezami sportowymi w Europie. W myśl tej strategii ASICS także w Polsce jest sponsorem największych lokalnych imprez biegowych. Może na najbliższe urodziny okaże się, że w to właśnie w Polsce pobijemy rekord popularności Maratonu? Może pomoże nam w tym ASICS? Mamy nadzieję!

Poprawiony: wtorek, 26 kwietnia 2011 14:14